Methodological Strategy to Improve the Teaching and Learning of English for Specific Purposes

Authors

Keywords:

methodological strategy, english for specific purposes, teaching and learning of the english language

Abstract

Introduction:

Medical universities have the social responsibility of graduating doctors for the sustainable development of Public Health, this includes communicative competence in English. It is necessary to develop strategies to improve teaching-learning processes, according to the Common European Framework for Languages.

Objective:

Contribute to the improvement of the teaching and learning of English for specific purposes in the medical career.

Methods:

An experimental pedagogical research was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Mayabeque, from January 2020 to January 2022. The universe was made up of 15 English teachers from the language department and 86 fifth-year medical students. Theoretical methods were applied: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and modeling; Empirical: surveys to teachers and a pedagogical test to students. The percentage was used as a summary unit, the IADOV technique and the Delphi method.

Results:

Once the strategy was implemented, 100% of teachers reported knowing and using the action-oriented approach, the macrofunctional bases and the descriptors of English for specific medical purposes. The pedagogical test showed 100% of students with an independent user level. The application of the IADOV technique revealed satisfactory results and the expert judgment showed the feasibility of the proposal.

Conclusions:

The methodological strategy contributes to the improvement of the teaching and learning of English for specific purposes. The results obtained through the criteria of experts, users and empirical assessment, after its implementation showed its effectiveness, feasibility, validity and relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Josefa García Cormenzana, Facultad de Ciencias Médicas Mayabeque.Güines.

Licenciada en Lengua Inglesa. Máster en Educación Superior. Investigador Agregado. Profesora Auxuiliar y Consultante. Facultad de Ciencias Médicas Mayabeque,Güines.

Zulimary Rodríguez Picornell, Facultad de Ciencias Pedagógicas. Universidad Agraria de La Habana Fructuoso Rodríguez...San José.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Facultad de Ciencias Pedagógicas. Universidad Agraria de La Habana Fructuoso Rodríguez..San José.

Mario Hernández Pérez, Facultad de Ciencias Pedagógicas. Universidad Agraria de La Habana Fructuoso Rodríguez.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Facultad de Ciencias Pedagógicas.Universidad Agraria de La Habana Fructuoso Rodríguez..San José.

Yakelín Mantilla Nieves, Facultad de Ciencias Médicas de Mayabeque..Güines.

Licenciada en Educación en Lengua Inglesa. Asistente.Facultad de Ciencias Médicas Mayabeque .Güines.

References

Díaz-Rodríguez Y, Quintana-López L, de-León-Riera I. The value of the English language in the current context of medical sciences. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 9 Jun 2023]; 36 (2):1-4. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2530

Pérez--Barrios M, Teutor-Rodríguez B, Méndez-Ferreiro L, Madrigal-Castro M, Rodríguez-Rege R, Vila-Teutor D. Contribución de la revista EDUMECENTRO al proceso enseñanza aprendizaje del inglés en las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 9 Jun 2023]; 14: 1-15. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2067

Rodríguez Z. Preparación en educación para la paz y los derechos humanos a profesores de informática de secundaria básica: una estrategia pedagógica. [Tesis para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2012.

Bosch-Nuñez A, Martínez-Sariol E, Rodríguez-Reyes O. Estrategia didáctica para favorecer relaciones interdisciplinarias entre Farmacología y asignaturas clínicas en la carrera Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];22(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2417

Saldaña-Campos L. Estrategia para el perfeccionamiento de la comunicación pedagógica en la carrera de Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];22 (3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2293

Pérez-Martínez V. Estrategia didáctica para el perfeccionamiento de los contenidos relacionados con la conducta violenta. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 23 Mar 2023];36(4):1-18. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3280

Pérez-Manso B, Alfonso-García M, Medero-Luis I, de-la-Torre-Alfonso Á, Licea-Alfonso D. Estrategia metodológica para preparar a los profesores en el examen oral. Asignatura Primera Asistencia Médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 23 Mar 2023];13(3) :[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1671

Orozco-Pérez J, Atiénzar-Rodríguez O, Cuenca-Díaz M. Estrategia metodológica para la dirección del proceso educativo para el desarrollo de la habilidad intelectual modelación. Humanidades Médicas [Internet]. 2013 [citado 29 May 2023];13(1): [aprox. 17 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/284

Vigotski L S. Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación;1982.

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment companion volume with new descriptors [Internet]. Francia: Council of Europe; ©2018[citado 5 Jun 2023]. Disponible en: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989

Council of Europe. Collated representative samples of descriptors of language competences developed for young learners. Francia: Council of Europe; ©2018 [citado 5 Jun 2023]. Disponible en: https://rm.coe.int/collated-representative-samples-descriptors-young-learners-volume-2-ag/16808b1689

Domínguez-Amorocho O, Contreras-Ramos L, Ramírez-Lemus G, Acevedo-Alonso L. Aprendizaje basado en proyectos como una estrategia para la enseñanza en ciencias de la salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 23 Mar 2023];35(4):1-21. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2442

Pérez-Irons I, González-Leyva M, Roselló-Pérez L, Soler-Báster M, Gamayo-Serrano J, Díaz-Pérez Y. Metodología para realizar el pase de visita docente-asistencial en inglés en escenarios de atención médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023]; 13 (2): [aprox. 18 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1722

Rodríguez-Rodríguez L, Atiénzar-Rodríguez O, Godoy-Perdomo O. Expresión oral en inglés para el discurso médico en la presentación y discusión de casos. Humanidades Médicas [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023];21(3):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2059

López-Barrero Y, Tamayo-Milanés M, Agüero-Figueredo C, Domínguez-León A, Rodríguez-Mejías K. Ejercicios para fortalecer la expresión oral en estudiantes de la universidad médica de Granma. EDUMECENTRO [Internet]. 2022[citado 13 Jun 2023];14:1-17. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2030

Menéndez-Pérez B, Pérez-Obregón B, Hernández-León M, Betancourt-Rodríguez I, Quirós-Sánchez I, Rodríguez-Niebla K. Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico general: experiencias asociadas. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 29 May 2023];13(1):1-19. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1663

Padilla Labrado Myriam, Herrera Martínez Luis. La enseñanza del inglés con fines específicos en estudiantes de ciencias médicas. Medisur [Internet]. 2018Oct [citado 12 Jun 2023];16(5): 625-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000500002&lng=es.

García Hernández K, Arenas Gutiérrez R, Vega Rodríguez C. La competencia comunicativa desde el inglés con fines específicos en la licenciatura en enfermería. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2016 [citado 6 Jun 2023];7(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/800

Pierce Mcmahon J, Cuadrado Esclapez G. Desarrollo de las competencias lingüísticas a través del portfolio de inglés académico y profesional. Enseñanza &Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica[Internet].2011[citado 20 Feb 2023];29(2):125-45. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3906630

Published

2024-05-04

How to Cite

1.
García Cormenzana AJ, Rodríguez Picornell Z, Hernández Pérez M, Mantilla Nieves Y. Methodological Strategy to Improve the Teaching and Learning of English for Specific Purposes. Medimay [Internet]. 2024 May 4 [cited 2024 Nov. 23];31:e2573. Available from: https://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2573

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.