Student performance in Periodontics during COVID-19
Keywords:
academic performance, COVID-19, periodontics, virtual reality, education, distanceAbstract
Introduction: The COVID-19 pandemic provokes changes in undergraduate training, making necessary the use of virtual and semi presencial modalities, never before carried out at the Faculty. Objective: To evaluate the level of performance of students in the subject of periodontics during COVID-19. Methods: A cross-sectional descriptive study was carried out from February 2021 to February 2022. The universe was 27 third-year students, and gave their consent to participate in the research; ethical aspects were respected. For the collection of information, a survey was used to collect the variables of interest and contemplated a qualitative scale for the questions and defined in three categories: satisfactory ≥86 points and more, medium satisfactory from 60 to 85 points and unsatisfactory, less than <60 points. Relative and absolute frequencies were used as a summary measure. Statistical validation was carried out through the chi-square test, with a degree of significance α=0.05. Results: High predominance of females 59.3 % and Cuban nationality 92.6 %, the category of excellent in both modalities was not significant 66.7 % and the satisfactory performance of the students 81.5 %. Conclusions: There is a high predominance of women and students of Cuban nationality, with excellent results and satisfactory performance, based on responsible acceptance and adaptation in the virtual and semipresencial modalities that contribute to their integral and curricular formative development.Downloads
References
CEPAL-UNESCO. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19[Internet]. Santiago: CEPAL, UNESCO; 2020[citado 18 Jun 2023]. Disponible en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valdez-García JE, López-Cabrera MV, Jiménez-Martínez MA, Díaz-Elizondo JA, Dávila-Rivas JAG, Olivares-Olivares SL. Me preparo para ayudar: respuesta de escuelas de medicina y ciencias de la salud ante COVID-19. Investigación Educ médica[Internet]. 2020 Sep [citado 28 Jun 2023 ]; 9(35):85-95. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000300085&lng=es.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Orientaciones metodológicas para la continuidad del curso escolar 2020-2021.La Habana: Mesa Redonda [Internet]. 24 May 2021 [citado 23 Mar 2022]. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/mesa-redonda-continuidad-del-curso-escolar-20-21-e-inicio-del-21-22-en-la-educacion-general-en-el-escenario-de-la-covid/
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección de Docencia Médica. Indicación para la adecuación del proceso docente educativo en las instituciones de educación superior adscriptas al MINSAP ante la situación epidemiológica actual en cada territorio. La Habana, 12 días del mes de enero de 2021.
Cuba. Ministerio de Salud Pública. Dirección de Docencia Médica. Indicaciones para la culminación del curso académico 2020-2021 en las instituciones de Educación Superior adscriptas al Ministerio de Salud Pública. La Habana, 04 de agosto de 2021.
Carabelli P. Respuesta al brote de COVID-19: tiempo de enseñanza virtual. InterCambios [Internet]. 2020[citado 22 Jun 2023].7(2):189-98. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-01262020000200189
González-Crespo E, Labrador-Falero D, Álvarez-Espinosa C, Díaz-Friol M, Cirión-Machín D. Estrategia para la evaluación de habilidades en la asignatura Prótesis Total I. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 28 Jun 2023]; 25(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4475
Aquino-Canchari C, Medina-Quispe C. COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas [Internet]. 2020 [citado 28 Jun 2023]; 39 (2) ):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/758
Chávez-Amaro D, Capote-Padrón J. Educación a distancia, trabajo independiente y responsabilidad en estudiantes de medicina en tiempos de COVID-19. Medisur [Internet]. 2020 [citado 28 Jun 2023];18(5):[aprox. 2 p.]. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4803
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón S. Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 28 Jun 2023]; 45 (4): ):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2334
Corona-Carpio M, Duharte-Escalante A, La-O-Salas N, Díaz-del-Mazo L. La educación a distancia durante la Covid-19 para los estudiantes de tercer año de estomatología. MEDISAN [Internet]. 2020 Oct [citado 28 Jun 2023 ]; 24(5): 1014-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000501014&lng=es .
Roig-Vila R, Urrea-Solano M, Merma-Molina G. La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia [Internet]. 2021;24(1):197-220. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331464460010
Asociación Médica Mundial[Internet]. Ferney-Voltaire, Francia: Asociación Médica Mundial; 2017[citado 28 Jun 2023 ].Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Estrada Fonseca RC, Mendoza Molina A, Martínez Rodríguez MA, Díaz Estrada R, Valido González A. Proceso enseñanza aprendizaje del pregrado en Atención Primaria de Salud durante el primer enfrentamiento a la COVID-19. Rev Hum Med [Internet]. 2021 Abr [citado 28 Jun 2023 ] ; 21( 1 ): 20-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000100020&lng=es
Ramos-Rangel Y, Liwe-Placeres S, Raya-Álvarez D, Rivero-Cordero M. Empatía en estudiantes de Estomatología de la Universidad Médica de Cienfuegos. Medisur[Internet]. 2017 Abr [citado 28 Jun 2023 ] ; 15( 2 ): 241-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000200013&lng=es
Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón S. Resultados obtenidos en el examen estatal por estudiantes de Estomatología en los que se atendió su diversidad. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 28 Jun 2023]; 45 (1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1962
Sein-Echaluce Lacleta ML, Fidalgo Blanco A, García-Peñalvo, FJ. Innovaciones docentes en tiempos de pandemia. Actas del VICongreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación. CINAIC 2021(20-22de Octubre de 2021) [Internet]. Zaragoza: Servicio de Publicaciones Universidad de Zaragoza; 2021[citado 28 Jun 2023].Disponible en: https://zaguan.unizar.es/record/107704/files/BOOK-2021-018.pdf
Sánchez Prieto JC, Olmos Migueláñez S, García Peñalvo FJ. Motivación e innovación: Aceptación de tecnologías móviles en los maestros en formación. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia [Internet]. 2017[citado 28 Jun 2023];20(2):273-92. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331453132013
García MJ, Miranda PG, Romero JA. Análisis de tecnologías de información y estrategias en el rendimiento académico durante la pandemia por COVID-19. Formación Universitaria [Internet]. 2022[citado 28 Jun 2023];15 (2): 139-50. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000200139
Casiano Inga DA, Cueva Vega E, Barrientos MR, Casiano Inga CA. Impacto de la covid-19 en el desempeño académico universitario. Un análisis comparativo para la Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza, en Amazonas (UNTRM-A). Actualidades Pedagógicas[Internet].2022[citado 28 Jun 2023];1(77): 2389-8755. Disponible en: https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1679&context=ap
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.