Effectiveness of the diagnostic test in promotion of the state exam in the Stomatology career
Keywords:
eficacia, examen diagnóstico, estrategia docente, examen estatalAbstract
Introduction:
The diagnostic exam, has the main function of serving as an instrument of educational mensuration, to infer people's capacities and to offer correct information for the taking of decisions of the educational educational process.
Objective:
To evaluate the effectiveness of the exam diagnostic as an educational strategy in the promotion of the state exam, of the career of Stomatology, as well as to determine the index of quality in the qualifications obtained by the students in both exams.
Methods:
A retrospective longitudinal descriptive study was carried out, to the entirety of the students registered in the terminal year of the career of Stomatology the School of Medicine of Artemisa from the course 2011-2012 until the course 2020-2021. The population study object belonged to 327 students. The information was obtained through the educational secretary's of this Ability registrations, as well as you inform of promotion of the analyzed academic courses. It was used as variables the promotion and quality of the process in both exams. The ethical code settled down, for this exam type. The method statistical employee was: the absolute frequency and the percentage calculation.
Results:
The promotion reached in the state exams was of 97,01%, while in the exam I diagnostic 81,5% it was obtained, in all the analyzed school courses. The quality in the obtained evaluations was of dissimilar percents, being for above that of the state exam.
Conclusions:
The exam applied diagnosis was effective, because an increment was achieved in the promotion and quality of the state exam.
Downloads
References
Mendoza Molina A, Estrada Fonseca RC, Martínez Rodríguez MA, Águila Hernández. Impacto de la universalización en la formación y desempeño de profesionales de la salud. EDUMECENTRO[Internet]. 2019 [citado 14 Jun 2023 ] ; 11( 4 ): 222-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400222&lng=es.
Diccionario de la lengua española Versión 23.1 [Internet]. 2010 [actualizado 2017; citado 26 Feb 2020]. Eficacia Disponible en: https://dle.rae.es./eficacia?m=form
Rojas M, Jaimes L, Valencia M. Efectividad, eficacia y eficiencia en equipos de trabajo. Revista ESPACIOS[Internet]. 2018 [citado 14 Jun 2023 ] ; 39 (06):1-15 Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p11.pdf
Rodríguez Fuentes N. Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad de escritura en ingles general para los estudiantes de estomatología de la Universidad Médica de Camagüey. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado14 Jun 2023 ] ; 6( 2 ): 44-63. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200004&lng=es
Garriga-Dueñas A, Díaz-Alvarez L, Ferro-González B, Coniel-Linares E, Vives-Medina O, Santana-Martínez R. Las relaciones interdisciplinarias: un reto para los docentes en la carrera de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 14 Jun 2023]; 25(5):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5118
Ministerio de Educación Superior. Comisión de Carrera Perfeccionamiento Plan de estudio ¨D¨ para la carrera de Estomatología. La Habana: MES; 2017.
Resolución Ministerial No 2/2018. Reglamento del trabajo docente y metodológico en la Educación Superior. Gaceta Oficial No 25 Ordinaria No 25. 21 Jun 2018. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf
Legañoa Alonso J, Soler Herrera M, Souto Nápoles Y, Alonso Montes de Oca C, Castellano Zamora M. Valoración del proceso docente educativo del internado de la carrera de Estomatología en Camagüey. Rev Hum Med [Internet]. 2018 [citado 14 Jun 2023 ]; 18(3):455-68.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300455&lng=es .
Artiles Duarte Ll, Jaime Valdés LM, Pérez Rodríguez T. Estrategia para mejorar los resultados del examen teórico estatal de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO[Internet]. 2017 [citado 14 Jun 2023]; 9(4):232-40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000400018&lng=es
Carrazana A, Salas RS, Ruiz AK. Nivel de dificultad y poder de discriminación del examen diagnóstico de la asignatura Morfofisiología Humana I. Educ Med Super [Internet]. 2011 [citado 14 Jun 2023];25(1):103-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100010&lng=es
Sánchez-Hernández E, Medina-Pavón M, Rodríguez-García M, Vega-Van-Der-Meer L, de-la-Torre--Vega G. Indicadores de calidad para un examen teórico de la especialidad de medicina general integral. MEDISAN [Internet]. 2015 [citado 14 Jun 2023];19(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/136
Rodríguez Llanes R, Lavandera Carballido E, Duque Hernández M,
Rodríguez Vázquez, Y Luaces Cabeza M, Amaro E. Estrategia docente para elevar la calidad del futuro egresado de la carrera de Estomatología. Actas de Congreso Internacional Estomatología; 2015 Nov 2-6; Cuba. La Habana: ECIMED; 2015. Disponible en: http://actasdecongreso.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=2047
Sotolongo Bello T, Pérez Martin O, Dulzaide García I, García Pérez Y. Eficiencia académica en dos cohortes de las carreras de Medicina y Estomatología en Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Jun [citado 14 Jun 2023]; 11(2):163-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000200163&lng=es.
Gort Hernández M, Guerrero García DA. Calidad de resultados académicos en estudiantes de medicina después de una intervención sobre diferencias individuales. Educ Med Super [Internet]. 2012 Mar [citado 14 Jun 2023 ] ; 26( 1 ): 3-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100002&lng=es
Silva-Hernández D, Ávila-Vázquez D. El taller de aprendizaje en la Educación Médica Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 14 Jun 2023]; 33(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1722
Meza-Morales S, Zárate-Depraect N, Leticia-Rodriguez C. Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 14 Jun 2023];33(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588
Rodríguez Llanes R. El examen diagnóstico como estrategia docente aplicado al año terminal de la Carrera de Estomatología. Actas de Congreso Conferencia siglo XXI 2014, II Conferencia Internacional de Educación Médica para el Siglo XX; 2014 sep 30-3 Nov;Cuba. La Habana: ECIMED; Disponible en: http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/view/541/272
Mursulí MZ, Ramírez Ramírez L, Lorenzo Belmonte DE. La autoevaluación en la estrategia del año terminal de Estomatología en Sancti Spíritus durante la covid-19. Gac Méd Espirit [Internet]. 2020 [citado 15 Jun 2023];22(2) :[aprox. 10 p.].. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2174
Martín-Reyes O, Fernández-Carmenates N, García-Vitar L, Bravo-Cano O. Guía de evaluación de competencias clínicas en cuarto año de Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2019 [citado 15 Jun 2023]; 19 (3) :[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1465
Legañoa Alonso J, Soler Herrera M, Souto Nápoles Y, Rodríguez Ramos S. Perfeccionamiento de la asignatura Atención Integral a la Población en la carrera de Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2019 [citado 15 Jun 2023];19(2) :[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1358
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.