Teaching Material to Develop Listening Comprehension in English Using Technologies

Authors

Keywords:

limited english proficiency, competency-based education, comprehension, communication, culturally appropriate technology, education, medical

Abstract

Introduction: Knowledge of the English language, together with information and communication technologies, are indispensable tools today, therefore, the development of adequate communication in this language in medical education is a priority. Objective: To design teaching material for the development of listening comprehension in English, using technologies. Methods: A research in development was carried out, with a mixed approach, at the University of Medical Sciences in Holguín, during the period from February to July 2023. The universe was made up of 600 students enrolled in the first year of the Medicine degree, through a simple random probabilistic sampling, 264 were selected. The dialectical-materialist approach was assumed as a general methodological conception and theoretical, empirical and statistical methods were used. Results: 82.57% wanted to learn about listening in English and 86.74% recognized their limitations in understanding and interpreting auditory information. 77.27% stated that the most commonly used audiovisual materials were taken from textbooks and 100% considered the development of teaching tasks necessary. 100% found that the teaching material allows active participation and the development of educational comprehension in students, 86.66% reported that it is applicable. Conclusions: Specialists value the teaching material as adequate for the development of listening comprehension of English in first-year medical students; which has been evidenced in the consolidation of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Manuel Gamayo Serrano, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Licenciado en Educación en Lengua Extranjera Inglés. Investigador Agregado. Asistente. Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Holguin, Cuba.

Samuel Calzadilla Osorio, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Licenciado en Lengua Inglesa con segunda Lengua Francés. Instructor. Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Holguín, Cuba.

Aniuska Vidal Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Licenciada en Educación en Lengua Extranjera Inglés. Profesora Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Holguín, Cuba

Mayelín Morales González, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín

Licenciada en Educación en Lengua Extranjera Inglés.  Investigadora Agregada.Profesora Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas Mariana Grajales Coello. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Holguín, Cuba.

References

Lleonart Cruz C, Tápanes Maza JF. El desarrollo de la habilidad de comprensión auditiva, del ejercicio a la tarea [Internet]. La Habana: Universidad Virtual de Salud de la Facultad de Ciencias Médicas Manuel Fajardo Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020 [citado 22 Jul 2023] Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/el_desarrollo_de_la_habilidad_de_comprension_auditva_del_ejercicio_a_la_tarea_docente.pdf

Soler Herrera M, Jiménez Rodríguez A, González Viamontes CY. Deficiente comprensión auditiva en inglés relacionada con el énfasis en otras habilidades. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 1 Sep 2024];14:e2171. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2171

García Cormenzana AJ. Las ciencias médicas y el inglés con fines específicos en el contexto actual. Medimay [Internet]. 2024 [citado 30 Jun 2024];31:e2584:. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2584/pdf

Centro Virtual Cervantes. Diccionario de términos clave de ELE. Madrid: Instituto Cervantes; 2021 Comprensión auditiva [citado 1 Jul 2023].Disponible en:

https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/comprensionauditiva.htm

Council of Europe. Common European Framework of Reference for Languages: learning,teaching, assessment [Internet]. United Kingdom, UK: Cambridge University Press; 2020. [citado 24 Mar 2023].Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4

Castro Villalobos S, Casar Espino L, García Martínez A. Reflexiones sobre la enseñanza inclusiva del inglés apoyada por tecnologías emergentes. Revista Cubana Educación Superior [Internet]. 2019 [citado 7 Feb 2023]; 38(1):[aprox. 12 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100012

Mazón Vera VS, Bastidas González KA, Jimbo Román FM. Recursos didácticos en el aprendizaje significativo en el subnivel medio. RECIMUNDO [Internet]. 2022 [citado 23 Abr 2024];6(4):235-43. URL disponible en: https://recimundo.com/index.php/es/article/view/1838

Gamayo Serrano J, Ruiz Perdomo J. Desarrollar habilidades lingüísticas en inglés en estudiantes de Medicina a través del uso las tecnologías. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 4 Abr 2024];13(1):133-48. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1656/pdf_555

Steyners Sánchez K, Casamayor Chacón Y, Acosta Utria Y, Samón Laffita A, Guilarte Acosta ME. Competencia comunicativa de los profesionales de la salud en lengua inglesa. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 17 Feb 2023];97(3):518-27. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551758527002

Espinosa Martínez RN, Castillo Izquierdo HR, Fernández Escanaverino EM. Tasks based on communicative situations to develop professional pedagogical skills in foreign languages students. Rev Conrado [Internet] 2020 [citado 16 May 2023];16(76):38-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-38.pdf

Concepción Pacheco DJ, Díaz Vázque EA. La competencia comunicativa y su relación con la enseñanza del idioma inglés en las Ciencias Biomédicas. Gac Méd Espirit [Internet]. 2006 [citado 29 Ene 2023];8(3): [aprox. 9p.] . Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/901

Gamayo Serrano JM, Pupo Álvarez NE, Torres Cabrera I, Pérez Irons I. La competencia comunicativa oral en inglés en estudiantes de primer año de Medicina. Medimay [Internet]. 2021 Abr-Jun [citado 1 Sep 2023];28(2):212-23. Disponible en: http://www.medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1779

Gamayo Serrano JM. Desarrollo del inglés oral a través del aprendizaje a distancia y las nuevas tecnologías. Gac Méd Espirit [Internet]. 2023 [citado 1 Sep 2023];25(1):1-11. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2446

Alvarado Rea M. La presencia de la comprensión auditiva y la expresión oral enmanuales de enseñanza ELE para adultos [Tesis de Máster Universitario en Enseñanza de Español y su Cultura] Provincia de Las Palmas: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria; 2022[citado 1 Sep 2023]. Disponible en: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/118585

Menéndez Pérez M, Pérez Obregón BR, Hernández León M, Betancourt Rodríguez I, Quirós Sánchez I, Rodríguez Niebla KL. Perfeccionamiento de competencias y habilidades comunicativas y lingüísticas del futuro médico integral: experiencias asociadas. EDUMECENTRO[Internet]. 2021 [citado 5 Dic 2024];13(1):184-202.Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1663

Ronda Pupo JC, Cueto Rodríguez N, Cougle Iglesias MC. Dimensiones e indicadores para la evaluación de la comprensión auditiva en la Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Varona [Internet]. 2020 [citado 1 Sep 2023];70:[aprox. 5 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000100098

Vigil García PA, Acosta Padrón R, Andarcio Betancourt EE, Dumpierrés Otero E, Licor Castillo O. Mobile learning: el uso de Whatsapp en el aprendizaje del inglés. Rev Conrado [Internet]. 2020 [citado 16 Jul 2023];16(77):201-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-201.pdf

Published

2025-01-23

How to Cite

1.
Gamayo Serrano JM, Calzadilla Osorio S, Vidal Pérez A, Morales González M. Teaching Material to Develop Listening Comprehension in English Using Technologies. Medimay [Internet]. 2025 Jan. 23 [cited 2025 Jan. 31];32:e2510. Available from: https://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2510

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Most read articles by the same author(s)