Informational alphabetization in medical students
Keywords:
alfabetización informacional, estudiantes, medicina, pregradoAbstract
Introduction:The students of Medical Sciences have insufficient preparation for the searching of information in sources of Infomed.
Objective:
To implement an intervention about sources of information in Infomed for the achievement of informational alphabetization in the students.
Methods:
An intervention, quasiexperimental study without control group was carried out, in first year students of Medicine, in the first semester of the course 2018-2019, at Mayabeque Faculty of Medical Sciences. The universe were the students, the selected sample was formed by 65. A survey was applied to determine the level of knowledge and an elective course was developed which was validated by Mayabeque Provincial Information Center of Medical Sciences.
Results:
Before the intervention the 63 % evaluated in a wrong way, the resources of Infomed and after the intervention, the 93.8 % do it correctly. Previous the qualification, the75.4 % did not know the Virtual Library of Health and only the 12.5 % used it, after that the 100 % of knowledge was achieved and the 67.6 % acceded; the 87.7 % did not know these resources of information and after the qualifying course, the 100 % achieved the knowledge. The 90.8 % did not know the Virtual Library of Health and only the 66.7 % visited it, after that a 95.4 % of knowledge is achieved and the 73.8 % acceded the service.
Conclusions:
The level of knowledge About the resources that Infomed offers are increased and it contributes to the informational alphabetization in the students.
Downloads
References
Heinze Martín G, Olmedo Canchola V, Andoney Mayén J. Uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en las residencias médicas en México. Scielo; [Internet]. 2017[citado 2 Feb 2019];15(2): 150-3 Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-72032017000200150
González López M, Machin Mastromatteo JD, Tarango J. Alfabetización Informacional: enseñanza y desarrollo de su competencia en la educación básica. Scielo; [Internet]. 2019 Jul-Dic[citado21 Jun 2019];9(2):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/35774/38814
Romero Rodríguez JC, Colcha Sailema AE, Anastasio Acosta GW, Rodríguez Echeverria VE. Influencia de la tecnología de información y comunicación en la vida cotidiana de los adolescentes. [Internet].2019 Dic[citado 28 Mar 2020]; Disponible en: https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/137/203
del Castillo Saiz GD, Sanjuán Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2018[citado 12 Mar 2019];10(1):168-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100011
Pérez Martinot M. Uso actual de las tecnologías de información y comunicación en la educación médica. Rev Med Hered [Internet]. 2017 [citado 2 Feb 2019];28:258-65. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v28n4/a08v28n4.pdf
Bermello Navarrete R, Rivero Villalón M, Dávila Dieppa G. Intervención sobre alfabetización informacional en estudiantes de Estomatología. Medimay [Internet]. 2018 [citado 2 Dic 2022]; 25 (3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1279
Valverde Grandal O, Rosales Reyes SA. Propuesta de programa para la formación de competencias informacionales en estudiantes de pregrado de Estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2017 Mar [citado 28 Feb 2018]; 54(1):1-13. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75072017000100001
Sinchi Barbecho W A, Torres Pineda JC, Alvarado Salinas YC. Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en el ámbito educativo. Revista Conrado. [Internet]. 2017[citado 22 Sep 2020]22; 13(59): 199-205. Disponible en:
http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/Conrado
Gainza González B, Rodríguez Elías D, Rodríguez Ortiz R, Lara Rodríguez N, Vega Hidalgo M. Intervención educativa para elevar el conocimiento sobre Alfabetización informacional en residentes de especialidades médicas. MULTIMED [Internet]. 2017 [citado 21 Sep 2017]; 19(6):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/427
García Gómez FJ. La formación de usuarios en la biblioteca pública virtual. Recursos y procedimientos en las bibliotecas públicas españolas. Anales de Documentación [Internet]. 2004 [citado 20 Ene 2018]; 7(4):97-122. Disponible en: http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1681
Rodríguez Castilla L. Impacto del programa de alfabetización informacional en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Biblios [Internet]. 2013 [citado 19 Abr 2018]; 53: [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://biblios.pitt.edu/ojs/index.php/biblios/article/view/86/185
Valarezo Castro JW, Carrión Macas ME, Ordoñez Briceño KF. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: un reto al proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conrado. [Internet]. 2017[citado 21 Sep 2017];13(59):69-77. Disponible en: http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Sánchez CF, Llano Gil EA. Estrategia para la formación de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gaceta Médica Espirituana [Internet]. 2014 [citado 21 Sep 2017];16(2): [aprox. 7 p.] Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/650
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Medimay protects copyright from the very first moment the submission is made, but upon publication it assumes a Creative Commons 4.0 (cc-by-nc) license, which allows the use of the work to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform and build from the material) as long as exclusive mention is made of the publication in the journal as a primary source, prohibiting its commercialization. The author always retains his/her right.