The barriers in the dentist-patient communication and the emergency consultation at COVID-19 time

Authors

Keywords:

dentist-patient communication, barriers in communication, means of protection

Abstract

Dentist-patient communication, in times of facing SARS-CoV-2, has presented interferences which make difficult healing and rehabilitation processes. Data bases such as MEDLINE, Scielo and PubMed were consulted with the use of descriptors: dentist-patient communication; dentist-patient relationship; barriers in communication and means of protection. Articles in English and Spanish which were published in the last five years were included, 29 articles were consulted, with the objective to carry out an update analysis about the barriers in dentist-patient communication in the Emergency consultation at the epidemiological situation of COVID-19. Dentist-patient communication should be seen under a new vision and in an independent way to doctor-patient communication; as a communicative process. It can be concluded that the means of protection for fighting COVID-19, are indispensable, but they make difficult the relation and communication professional-patient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leinen de la Caridad Cartaya Benítez, Clínica Estomatológica de Bejucal. Mayabeque.

Estomatóloga General Básica. Clínica Estomatológica Docente de Bejucal. Bejucal, Mayabeque.

Yanin Benítez Rodríguez, Dirección Municipal de Educación Quivicán. Mayabeque.

Licenciada en Español-Literatura. Técnico Medio en Bibliotecología. Máster en Educación. Dirección Municipal de Educación de Quivicán. Quivicán, Mayabeque.

Rolando Mirot Delgado, Clínica Estomatológica de Quivican. Mayabeque.

Estomatólogo General Básico. Clínica Estomatológica Docente de Bejucal. Bejucal, Mayabeque.

References

Cartaya Benítez LC, Benítez Rodríguez Y. La formación de valores en la comunicación docente-educando en las universidades de ciencias médicas[Internet]. Edubioetica 2020 Oct 8 -10. La Habana: Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2020 Oct [citado 2 Sep 2022]. Disponible en: http://edubioetica2020.sld.cu/index.php/edubioetica/2020/paper/viewFile/82/80

Cuéllar ÁJ, Martín HL, Cabrera CI. Propuesta de guía psicoeducativa para mejorar la comunicación educativa-docente estomatológica. EduMeCentro [Internet]. 2014[citado 2 Sep 2022];6(1):220-35. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/comment/add/314/html

Muñoz Calvo EM, García González MC, Leyva Barceló LA, Ricardo Bencomo K. Barreras. Barreras de comunicación en la relación tecnólogo-paciente en el contexto profesional. Rev Hum Med[Internet]. 2013[citado 2 Sep 2022];13(1):38-55. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/hummed/hm-2013/hm131d.pdf

Gispert-Abreu E, Chaple-Gil A. Gestión de la atención de salud bucal en tiempos de la COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado 2 Sep 2022]; 57(4) :[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.rev

estomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3442

Bravo López G, Jurado Ronquillo M, Tejera Concepción J. La comunicación médico paciente desde el inicio del proceso de formación. Revista Cubana de Medicina Militar [Internet]. 2019 [citado 2 Sep 2022];48(2(Sup)):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/401

Apolo Pineda MJL, Apolo Morán JS, Apolo Morán JF. Importancia de la relación odontólogo-paciente en la práctica clínica. Revista Conrado [Internet]. 2017 [citado 2 Sep 2022];13(59):142-50. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/532

Forguione-Pérez VP. Comunicación entre médico y paciente: más allá de una consulta, un proceso educativo. Méd UIS [Internet]. 2015 [citado 2 Sep 2022];28(1):7-13. Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistamedicasuis/article/view/4924

Guerra Fontén N, Ilezarte Z. El miedo en pacientes atendidos en urgencias estomatológicas. Investigaciones Medico quirúrgicas [Internet]. 2015 [citado 2 Sep 2022];6(2):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revcimeq.sld.cu/index.php/imq/article/view/285

Psicología y Mente[Internet]. Ruiz Mitjana L. Las 5 barreras de la comunicación explicadas. Madrid: Psicología y Mente © 2020-2022 [citado 2 Sep 2022] Disponible en: https://psicologiaymente.com/social/barreras-de-comunicacion

De Agrela AS, Pérez A, Pérez F. Barreras en la comunicación médico-paciente. Valencia: Universidad Católica de Valencia (UCV) San Vicente Mártir [Internet]. 2017 [citado: 17 Jun 2021] Disponible en: https://medicinainternaucv.files.wordpress.com/2013/02/barreras-en-la-comunicacic3b3n-mc3a9dico-paciente.pdf

Quill TE. Recognizing and Adjusting to Barriers inDoctor-Patient Communication. Annals of Internal Medicine [Internet]. 1989 [citado 2 Sep 2022];3:51-5. Disponible en: https://in.bgu.ac.il/en/fohs/communityhealth/Family/Documents/Recognizing%20and%20Adjusting%20to%20Barriers%20in.pdf

Barreras en la comunicación: ¿Qué son las barreras de comunicación y cuáles son los tipos que existen? Quito: Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) [Internet]. 2019 [citado: 22 Jun 2021] Disponible en: https://ecuador.unir.net

CETYS Educación Continua [Internet]. Mexicali: Cetys Universidad; © 2020-2022. Barreras en la comunicación. [citado 2 Sep 2022] Disponible en: https://www.cetys.mx/educon/barreras-de-la-comunicacion

Falcón-Guerrero Britto E, Falcón-Pasapera Guido S. Medidas para Prevenir el COVID-19 en el Consultorio Dental. Int J Odontostomat [Internet]. 2020 Dic [citado 2 Sep 2022 ;14(4): 468-73. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=s

Morales-Navarro D. Acciones del personal de salud del área estomatológica en relación al COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado 2 Sep 2022];57(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3245

Gutierrez-Rios R, Valdés-Silva M, Triana-Santamaria O. La Estomatología en tiempos de Coronavirus. Atención y protección. 16 de Abril [Internet]. 2020 [citado 2 Sep 2022]; 59 (277):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://ww

Cara Rodríguez R, Avilés Sáez Z, López Trinidad LM. Comunicación y escucha activa por parte del profesional de Enfermería a pacientes con cáncer ginecológico: una revisión bibliográfica. Rev Esp Comun Salud [Internet]. 2018 Dic [citado 2 Sep 2022];9(2):221-9. Disponible en: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/4292

Published

2022-12-29

How to Cite

1.
Cartaya Benítez L de la C, Benítez Rodríguez Y, Mirot Delgado R. The barriers in the dentist-patient communication and the emergency consultation at COVID-19 time. Medimay [Internet]. 2022 Dec. 29 [cited 2024 Nov. 21];29(4):668-7. Available from: https://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2017

Issue

Section

CURRENT ISSUE

Most read articles by the same author(s)