Opinion of Orthodontics residents about their formation through the Health Virtual Classroom

Authors

Keywords:

orthodontics, virtual classroom, distance education

Abstract

Introduction: The assessments about the Health Virtual Classroom of the residents, who participate in the process in an active and protagonist way, is one of the indicators of quality, pertinence and equity of the formative process. 

Objective: To describe the opinion of the residents in the postgraduate formation in Orthodontics, through the Health Virtual Classroom.

 Methods: An observational, descriptive and cross-sectional research was carried out, with a quantiqualitative approach; in March and April, 2021, at the Faculty of Dentistry in Santiago de Cuba. The sample was selected at random and it was formed by eight residents of Orthodontics. Variables such as age, way of entrance, year of residence, the residents´ opinion were studied. The information was obtained by a questionnaire.

Results: The 100 % of the residents reported that they had performed seminars, the 62.5 % independent work and pre service clinical training, in the modality of case presentation and diagnostic discussion; workshops and practical lessons a 37.5 %. The 75 % of the students understood the explanations and reported to be ready for the test to pass the year.

Conclusions: The residents of Orthodontics identified as necessary their formation through the Health Virtual Classroom in this current time; although they have limitations sustained in the insufficient preparation for its use. This formative space needs of a higher use, with emphasis in the different forms of teaching organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liuba González Espangler, Facultad de Estomatología,Santiago de Cuba.

Departamento de Posgrado e Investigaciones, Facultad de Estomatología, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Cuba.

Ayvanka León Quintela, Clinica Estomatológica Provincial Docente "Mártires del Moncada"

Departamento de Ortodoncia de la Clinica Estomatológica Provincial Docente "Mártires del Moncada". Santiago de Cuba

Humberto Manuel Rodríguez Rey, Clinica Estomatológica Provincial Docente "Mártires del Moncada"

Departamento de Prótesis de la Clinica Estomatológica Provincial Docente "Mártires del Moncada". Santiago de Cuba.

References

González Espangler L. Virtualización de la formación posgraduada para la especialidad de Ortodoncia durante la COVID-19. Experiencia en Santiago de Cuba. Acta Odontol Colomb [Internet]. 2021 Jul [citado 17 Abr 2022];11(2): 116-26 [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/actaodontocol/article/view/94297/81204

Salas Perea R, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017. [citado 17 Abr 2022]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/modelo-formativo-del-medico-cubano-bases-teoricas-y-metodologicas/

Cuán Corrales M, Romero Zaldivar EC, Costa Pupo V, Marin Manso GM, Machado Martínez M, Fernández Torres CM, et al. Plan de estudios de la especialidad en Ortodoncia. 2003 Programa de Ortodoncia. Ciudad de la Habana: Ministerio de Salud Pública. Área de docencia e Investigaciones. Dirección Nacional de Estomatología;2003.

Alfonso Sánchez IR, Ponjuán Dante G. Diseño de un modelo de gestión de conocimiento para entornos virtuales de aprendizaje en salud. Rev Cuba Inf Cienc Salud [Internet]. 2016 Jun [citado 17 Abr 2022];27(2):138-53. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132016000200003&lng=es.

Medina González I, Vialart Vidal MN, Chacón Reyes EJ. Los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje en la enseñanza de la asignatura morfología humana. Educación Médica Superior [Internet].2016[citado 17 Abr 2022];30(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/809

Pérez García LM, Cruz Milián MC, Hernández Rodríguez MA, Nápoles Prieto Y, Mursulí Sosa M. Vías no presenciales de la maestría atención estomatológica comunitaria en tiempos de COVID -19. Actas del Congreso Internacional Estomatología 2020; Nov1-30; La Habana, Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/553/15

Francisco JI, Blanco MR, Vuele Duma DM, Rodríguez Quintana T. Gestión de calidad en la educación a distancia. Caso de una maestría de gerencia en salud. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 17 Abr 2022];33(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1527

Chávez VR. Algunos retos que debe afrontar el aprendizaje de posgrado a distancia en los hospitales universitarios. Revista Cubana Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 17 Abr 2022];31(4):1-13. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1143

Barrios CI, Vargas VM, Echeverría CJ, et al. Uso de tecnologías de la información y comunicación para investigación en estudiantes de medicina paraguayos. Revista Cubana de Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 17 Abr 2022];32(4):1-9. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2017/cem174d.pdf

Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Alvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Gálvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 17 Abr 2022];34(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2383/1085

Rivero López MS, Pérez Recio R, González García N, Díaz Hermoso L. Elementos de una estrategia para el desarrollo de la Educación a Distancia en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Med Super [Internet]. 2014 Jun [citado 2021 Mar 11];28(2): 292-300. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2014/cem142j.pdf

Rodríguez Beltrán NM, Pardo Gómez ME, Izquierdo Lao JM, Pérez Martínez DG. Clínica virtual docente: un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN [Internet]. 2017 Jun [citado 17 Abr 2022];21(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/982/html

Cayo Rojas CF, Agramonte Rosell RD. Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2020 [citado 17 Abr 2022];57(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3341

Horrutinier Silva P. Fundamentos del proceso de formación en la educación superior. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2005.

Bosch Nuñez AI, González Espangler L. Percepción estudiantil sobre las relaciones interdisciplinarias entre la Farmacología y las asignaturas clínicas en Estomatología. Rev Haban Cienc Méd [Internet]. 2021 [[citado 17 Abr 2022]; 20(3):e3913. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3913

De la Torre RM, Rojas MN, Bilbao CM, Torres MI, Barroso ML. Curso en red: ¨Enseñanza virtual en la docencia médica¨. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 17 Abr 2022];8(1):43-55. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2016/ed161d.pdf

Vera Noriega JA, Bueno Castro G, Calderón González NG, Medina Figueroa FL. Modelo de autoevaluación y heteroevaluación de la práctica docente en Escuelas Normales. Educ Pesqui São Paulo [Internet]. 2018 [citado 17 Abr 2022];44: [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielo.br/j/ep/a/p6SFNXCDyZscmtVTWPXJZpm/?format=pdf&lang=es

Rivera Calle FM, García Martínez A. Aula invertida con tecnologías emergentes en ambientes virtuales en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Revista Cubana Educación Superior [Internet]. 2018 [citado 17 Abr 2022];37(1):108-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142018000100008

Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, López Hung E, Martínez Ramírez I. Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2019 Feb [citado 17 Abr 2022];23(1): 77-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000100077

Rodríguez Beltrán NM, Pardo González ME, Izquierdo La O JM, Berenguer Gouarnaluses JA. Gestión Académica en la Educación Médica Superior a través de Entornos de Enseñanza Aprendizaje. Actas de la Convención Internacional de Salud, Cuba Salud 2018. Abril 23-27; La Habana: Cuba Salud2018; 2018 Disponible en: http://www.convencionsalud2018.sld.cu/index.php/connvencionsalud/2018/paper/view/1178/1261

Published

2022-05-27

How to Cite

1.
González Espangler L, León Quintela A, Rodríguez Rey HM. Opinion of Orthodontics residents about their formation through the Health Virtual Classroom. Medimay [Internet]. 2022 May 27 [cited 2024 Nov. 24];29(2):181-93. Available from: https://medimay.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2012

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES

Most read articles by the same author(s)